четвер, 29 жовтня 2015 р.

Міжпредметні зв"язки на уроках історії

         Аналіз   публікацій на згадану тематику  дає змогу зробити висновок, що питання використання міжпредметних зв'язків на уроках історії та  завдань такого типу  є недостатньо дослідженим на сьогодні. Зазвичай, такі завдання розглядаються в контексті загальних запитань, їх пізнавальних можливостей. Дидактика визначає реалізацію  міжпредметних   зв'язків  як один із основних принципів викладання суспільно- гуманітарних наук  ,  який забезпечує  слідуючі функції  навчання під час  уроків історії :
-         методологічні :формування в учнів  сучасних уявлень про  цілісність  і розвиток   суспільства
-         Освітні  :формуються  такі якості знань учнів, як системність, глибина, усвідомленість, гнучкість. Міжпредметні зв'язки виступають як один із важливих засобів  розвитку історичних понять, сприяють засвоєнню зв'язків між ними та загальними  поняттями.
-         Розвиваючі : розвиток   творчого мислення учнів, формування  їх пізнавальної активності, самостійності та інтересу до вивчення соціально- політичних процесів  .
-         Виховні : реалізація  комплексного підходу  до виховання почуття патріотизму .
-         Конструктивні :   удосконалення  змісту  навчального матеріалу, методів  і форм організації навчання.
         Одним з основних успішних шляхів реалізації міжпредметних зв'язківна уроках суспільно-гуманітарного циклу  є тематичне об'єднання кількох уроків, .Такі  навчальні заняття займають три-чотири години, учитель історії може їх вести тоді , коли  : 1)вільно володіє необхідним  матеріалом з  потрібної навчальної  дисципліни     ,   2)  добре вивчив складові  поняття з  міжпредметної теми .
    Всі предмети шкільного циклу можна в тій чи іншій мірі поєднати з історією. Найбільш розповсюдженими для інтеграції на уроках історії є такі дисципліни: географія, правознавство, « людина і світ» , українська література,українська мова , світова література, художня культура, музичне мистецтво, математика.
 Найчастіше використовуються  внутрішньопредметні зв’язки «історія України» – «всесвітня історія». Наприклад: історія  України  8 клас -тема «Правобережна та Лівобережна Гетьманщина в 60—80-х рр. XVII ст.»  ( синхронні зв'язки – «Росія наприкінці XVII – на початку XVIII ст.» (всесвітня історія, 8 клас) та випереджальні – «Пантелеймон Куліш «Чорна рада»» (українська література, 9 клас)). Історія України 11 кл .- тема «Україна в умовах десталінізації» синхронний зв'язок – «СРСР. Нові незалежні держави»(весвітня історія 11 кл.)
         Під час викладання «Вступу до історії» 5 клас доцільно взаємопоєднання знань: тема  «Відлік часу в історії. Лінія часу. Cтоліття, тисячоліття. » (математика- синхронні зв'язки- «Натуральні числа. Відрізок. Вимірювання і побудова відрізка. Промінь, пряма. Координатний промінь»). Тема «Київська  держава  часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого»(українська література 5 кл. –теми «О. Олесь (Кандиба  )Заспів”, “Україна в старовину”, “Початки Києва”, “Аскольд і Дір”, “Ярослав Мудрий”, “Княжа Україна”,  “Повість минулих літ” — найдавніший літопис нашого народу та ін..)
      При проведенні бінарних чи міжпредметних уроків, як зауважив   М.  Добриця, на уроках історії вчителі як правило надають перевагу лекції , театралізованим дійствам або ж поділу учнів на групи, кожна з яких представляє окрему дисципліну. З одного боку необхідні зв’язки реалізовуються , а з іншого – відсутній необхідний рівень дослідницької та самостійної роботи учнів на уроці, чи підготовці до нього . Тому, варто спрямовувати діяльність учнів на створення міжпредметних  проектів , презентацій (зв'язок із інформатикою), анкет – опитувальників , завдань групового пошукового характеру  , що мають практичне значення (Наприклад :  Скласти карту туристичного маршруту “Пам’ятки художньої культури рідного краю” (колективна робота ).Історія України 9 клас- художня культура 9 кл.).Реалізації такої навчальної мети   сприяє застосування   сучасних освітніх технології :  комп’ютерно-орієнтовані ,розвивального навчання, розвитку критичного мислення , метод проектів, розв’язок винахідницьких задач, інтерактивні технології та  додатково забезпечує  рівні , партнерські відносини «учитель –учень» у навчально- виховному процесі (Див.Сучасні освітні технології-  Укладач Каліта В. В.Харцизьськ 2010 ).


Немає коментарів:

Дописати коментар