Аналіз
публікацій на згадану тематику дає змогу зробити висновок, що питання
використання міжпредметних зв'язків
на уроках історії та завдань такого
типу є недостатньо дослідженим на сьогодні.
Зазвичай, такі завдання розглядаються в контексті загальних запитань, їх
пізнавальних можливостей. Дидактика визначає реалізацію міжпредметних
зв'язків як один
із основних принципів викладання суспільно- гуманітарних наук , який
забезпечує слідуючі функції навчання під час уроків історії :
-
методологічні :формування в учнів сучасних уявлень про цілісність
і розвиток суспільства
-
Освітні
:формуються такі якості знань
учнів, як системність, глибина, усвідомленість, гнучкість. Міжпредметні зв'язки
виступають як один із важливих засобів розвитку історичних понять, сприяють засвоєнню
зв'язків між ними та загальними поняттями.
-
Розвиваючі : розвиток творчого мислення учнів, формування їх пізнавальної активності, самостійності та
інтересу до вивчення соціально- політичних процесів .
-
Виховні : реалізація комплексного підходу до виховання почуття патріотизму .
Одним
з основних успішних шляхів реалізації міжпредметних зв'язківна уроках
суспільно-гуманітарного циклу є
тематичне об'єднання кількох уроків, .Такі навчальні заняття займають три-чотири години,
учитель історії може їх вести тоді , коли : 1)вільно володіє необхідним матеріалом з
потрібної навчальної дисципліни , 2)
добре вивчив складові поняття з
міжпредметної теми .
Всі
предмети шкільного циклу можна в тій чи іншій мірі поєднати з історією.
Найбільш розповсюдженими для інтеграції на уроках історії є такі дисципліни:
географія, правознавство, « людина і світ» , українська література,українська
мова , світова література, художня культура, музичне мистецтво, математика.
Найчастіше використовуються внутрішньопредметні зв’язки «історія України»
– «всесвітня історія». Наприклад: історія України 8 клас -тема «Правобережна та Лівобережна
Гетьманщина в 60—80-х рр. XVII ст.»
( синхронні зв'язки – «Росія наприкінці XVII – на початку XVIII ст.»
(всесвітня історія, 8 клас) та випереджальні – «Пантелеймон Куліш «Чорна рада»»
(українська література, 9 клас)). Історія України 11 кл .- тема «Україна в
умовах десталінізації» синхронний зв'язок – «СРСР. Нові незалежні
держави»(весвітня історія 11 кл.)
Під
час викладання «Вступу до історії» 5 клас доцільно
взаємопоєднання знань: тема «Відлік часу
в історії. Лінія часу. Cтоліття, тисячоліття. » (математика- синхронні зв'язки- «Натуральні
числа. Відрізок. Вимірювання і побудова відрізка. Промінь, пряма. Координатний
промінь»). Тема «Київська
держава часів Володимира Великого
та Ярослава Мудрого»(українська література 5 кл. –теми «О. Олесь
(Кандиба )Заспів”, “Україна в
старовину”, “Початки Києва”, “Аскольд і Дір”, “Ярослав Мудрий”, “Княжа Україна”,
“Повість минулих літ” — найдавніший
літопис нашого народу та ін..)
При
проведенні бінарних чи міжпредметних уроків, як зауважив М.
Добриця, на уроках історії вчителі як правило надають перевагу
лекції , театралізованим дійствам або ж поділу учнів на групи, кожна з яких представляє окрему дисципліну. З одного боку необхідні зв’язки реалізовуються , а з іншого –
відсутній необхідний рівень дослідницької та самостійної роботи учнів на уроці,
чи підготовці до нього . Тому, варто спрямовувати діяльність учнів на створення
міжпредметних проектів , презентацій
(зв'язок із інформатикою), анкет – опитувальників , завдань групового
пошукового характеру , що мають
практичне значення (Наприклад : Скласти карту туристичного маршруту “Пам’ятки художньої
культури рідного краю” (колективна робота ).Історія України 9 клас- художня
культура 9 кл.).Реалізації такої
навчальної мети сприяє застосування сучасних освітніх технології : комп’ютерно-орієнтовані
,розвивального навчання, розвитку критичного мислення , метод проектів, розв’язок винахідницьких задач, інтерактивні технології та додатково забезпечує рівні , партнерські відносини «учитель –учень»
у навчально- виховному процесі (Див.Сучасні освітні технології- Укладач Каліта
В. В.Харцизьськ 2010 ).
Немає коментарів:
Дописати коментар