четвер, 29 жовтня 2015 р.

Опис методики

Об'єктивний процес зв'язку між науками знаходить відображення і в процесі навчання історії в школі. Цього вимагає не тільки принцип науковості, а й ті завдання, які ставляться перед шкільним курсом предмета . Зокрема, формування критичного історичного  мислення неможливе без встановлення й виявлення всебічних   зв'язків  між суспільними процесами.
         У залежності від пізнавальних цілей використання міжпредметних зв'язків відбираються методи і прийоми їх здійснення, формулюються запитання і завдання для учнів. Загальне  тематичне  планування використання міжпредметних зв'язків на уроках історії може виглядати так:
Тема «...................»         Клас  «................»
1.Основні предметні поняття й уміння
2.Зв'язок з іншими предметами (який предмет)
 а) суміжні поняття
           б) Вміння
в) факти
2.Методи і прийоми навчання(технології навчання )
3.Наочні посібники
4.Міжпредметне завдання (може використовуватися на різних етапах уроку ;можуть бути випережувальними або задаються на домашнє завдання  )
         З метою покращення якості застосування міжпредметних зв’язків  та збагачення самого вчителя новими знаннями   варто застосовувати слідуючий алгоритм  попередньої підготовки і створення  міжпредметного завдання для учнів :
 ●Зіставляємо програми з історії та інтегрованих дисциплін, відшукуємо суміжні теми.
         Найкраще , якщо складена  інтегрована  програма  буде використовуватись вчителем історії  надалі  і обов’язково повинна поповнюватись новими матеріалами.
         ● З’ясовуємо, з яким видом інтеграції маємо справу (спадкоємна, синхронна чи випереджальна). Точне визначення виду інтеграції дозволить підібрати варіант завдання,освітню  технологію його розв'язання .
         Наприклад: при опрацюванні тем  з історії України 11 кл.«Україна у період загострення кризи радянської системи (середина 1960-х — початок 1980-х років)», «Розпад Радянського Союзу  і відродження незалежності України» варто скористатися спадкоємними , двосторонніми міжпредметними зв’язками із всесвітньою історією, використавши фактичні знання з  теми   «СРСР. Нові незалежні держави» ( всесвітня історія 11 кл.), односторонніми з інформатикою для використання уміння учнів  складання презентації до творчого проекту  , односторонніми , спадкоємними  з українською мовою для виконання торчого завдання типу : написання листів - звернень до органів влади(відкриті звернення-протести  дисидентів) , створення програм діяльності групи із захисту прав людини і т. д.
          Найкраще реалізуються такі види зв’язків при застосуванні  інтерактивних вправ «Займи позицію», «Мікрофон», робота в групах та  технології  навчального дослідження .
 Навчальне дослідження ефективне за умови дотримання  таких технологічних циклів:
•          формулювання теми навчального  дослідження та розробка робочої гіпотези;
•          визначення мети, завдань, об’єкта й предмета дослідження;
•         виконання теоретичних та прикладних  досліджень;
•        оформлення звіту про виконану дослідну роботу.
         Застосування сучасної освітньої технології -  методу проектів  також дозволяє реалізовувати різнотипні зв’язки історії з іншими навчальними дисциплінами. Види учнівських проектів у цьому випадку можуть бути за змістом :
         - монопредметним (виконується на матеріалі всесвітньої історії за тематикою «Політичний портрет лідера », «Вплив особи на життя держави (на прикладі діяльності дисидентів) »; ін..
- міжпредметним (інтегрується суміжна тематика декількох предметів, наприклад географія, історія, іноземна мова, інформатика);
- поточним, коли на самоосвіту і практичну діяльність учня виноситься із навчального курсу лише частина змісту навчання, а знання у значній мірі відомі з іншого предмету. Наприклад : «Чорнобильська катастрофа»історія -географія, «П.Шелест і В.Щербицький: протилежність чи ні?»історія- українська мова .
         У випускних класах підбір тем для інтеграції може бути досить широким . Наприклад : під час вивчення тем Розділу II. Країни Західної Європи (1945 – поч. ХХІ ст.) «Німеччина», «Велика Британія»,  « Франція»і ін. можна асоціювати знання учнів майже з усіх предметів: іноземної мови (частина уроку може подаватися іноземною мовою);рідної мови (правопис географічних назв, переклад назв географічних об’єктів на рідну мову); зарубіжної літератури (уривок із художнього твору, де подається
пейзаж країни ,   опис виучуваних  історичних подій ; вірші  поетів відповідної країни ;
    ● Ознайомлюємося із теоретичним змістом матеріалу конкретного уроку як в контексті історії, так і інтегрованих тем. Цей етап є вирішальним у підготовці до створення міжпредметного завдання.
    Залежно від виду інтеграції та ступеня важливості кожної інтегрованої дисципліни складаємо міжпредметне  завдання.
         Прикладом такого завдання може бути пропозиція розв’язати історичне рівняння чи вираз (зв'язок з математикою); скласти чи розв’язати тестові завдання за допомогою комп’ютерних програм або захист власного проекту – презентації (зв'язок з інформатикою), створити ілюстрований  міні-проект на паперових носіях (для учнів 5-6 класів ).
          Міжпредметні завдання обов'язково мають бути диференційованими  . Такий підхід необхідний  для створення ситуації «успіху», що вбереже учня від комплексу меншовартості і можливих негативних емоцій  на уроці історії





Немає коментарів:

Дописати коментар