Об'єктивний процес зв'язку між науками знаходить відображення і в процесі
навчання історії в школі. Цього вимагає не тільки принцип науковості, а й ті
завдання, які ставляться перед шкільним курсом предмета . Зокрема, формування критичного
історичного мислення неможливе без
встановлення й виявлення всебічних
зв'язків між суспільними
процесами.
У
залежності від пізнавальних цілей використання міжпредметних зв'язків
відбираються методи і прийоми їх здійснення, формулюються запитання і завдання
для учнів. Загальне тематичне планування використання міжпредметних
зв'язків на уроках історії може виглядати
так:
Тема «...................» Клас «................»
Тема «...................» Клас «................»
1.Основні предметні поняття й уміння
2.Зв'язок з іншими
предметами (який предмет)
а) суміжні поняття
б) Вміння
в) факти
2.Методи і прийоми навчання(технології
навчання )
3.Наочні посібники
4.Міжпредметне завдання (може
використовуватися на різних етапах уроку ;можуть бути випережувальними або
задаються на домашнє завдання )
З
метою покращення якості застосування міжпредметних зв’язків та збагачення самого вчителя новими
знаннями варто застосовувати слідуючий
алгоритм попередньої підготовки і
створення міжпредметного завдання для
учнів :
●Зіставляємо програми з історії та
інтегрованих дисциплін, відшукуємо суміжні теми.
Найкраще
, якщо складена інтегрована програма буде використовуватись вчителем історії надалі і обов’язково повинна поповнюватись новими
матеріалами.
● З’ясовуємо, з яким видом інтеграції
маємо справу (спадкоємна, синхронна чи випереджальна). Точне визначення виду
інтеграції дозволить підібрати варіант завдання,освітню технологію його розв'язання .
Наприклад: при опрацюванні тем з історії України 11 кл.«Україна у період
загострення кризи радянської системи (середина 1960-х — початок 1980-х років)», «Розпад Радянського Союзу і відродження незалежності України» варто
скористатися спадкоємними , двосторонніми
міжпредметними зв’язками із всесвітньою історією, використавши фактичні знання
з теми
«СРСР. Нові незалежні держави» ( всесвітня історія 11 кл.),
односторонніми з інформатикою для використання уміння учнів складання презентації до творчого проекту , односторонніми , спадкоємними з українською мовою для виконання торчого
завдання типу : написання листів - звернень до органів влади(відкриті
звернення-протести дисидентів) ,
створення програм діяльності групи із захисту прав людини і т. д.
Найкраще реалізуються такі види зв’язків при
застосуванні інтерактивних вправ «Займи
позицію», «Мікрофон», робота в групах та технології навчального дослідження .
Навчальне дослідження ефективне за умови
дотримання таких технологічних циклів:
•
формулювання
теми навчального дослідження та розробка
робочої гіпотези;
•
визначення
мети, завдань, об’єкта й предмета дослідження;
• виконання
теоретичних та прикладних досліджень;
•
оформлення звіту про виконану дослідну роботу.
Застосування сучасної освітньої
технології - методу проектів також дозволяє реалізовувати різнотипні
зв’язки історії з іншими навчальними дисциплінами. Види учнівських проектів у цьому випадку можуть бути за змістом :
- монопредметним (виконується на матеріалі
всесвітньої історії за тематикою «Політичний портрет лідера », «Вплив особи на
життя держави (на прикладі діяльності дисидентів) »; ін..
- міжпредметним
(інтегрується суміжна тематика декількох предметів, наприклад географія,
історія, іноземна мова, інформатика);
- поточним, коли
на самоосвіту і практичну діяльність учня виноситься із навчального курсу лише частина
змісту навчання, а знання у значній мірі відомі з іншого предмету. Наприклад :
«Чорнобильська катастрофа»історія -географія, «П.Шелест і В.Щербицький: протилежність
чи ні?»історія- українська мова .
У випускних
класах підбір тем для інтеграції може бути досить широким . Наприклад : під час
вивчення тем Розділу II. Країни Західної Європи (1945 – поч. ХХІ ст.) «Німеччина»,
«Велика Британія», « Франція»і ін.
можна асоціювати знання учнів майже з усіх предметів: іноземної мови (частина
уроку може подаватися іноземною мовою);рідної мови (правопис географічних назв,
переклад назв географічних об’єктів на рідну мову); зарубіжної літератури
(уривок із художнього твору, де подається
пейзаж країни
, опис виучуваних історичних подій ; вірші поетів відповідної країни ;
● Ознайомлюємося
із теоретичним змістом матеріалу конкретного уроку як в контексті історії, так
і інтегрованих тем. Цей етап є вирішальним у підготовці до створення міжпредметного
завдання.
● Залежно від виду інтеграції та ступеня
важливості кожної інтегрованої дисципліни складаємо міжпредметне завдання.
Прикладом такого завдання може бути пропозиція розв’язати
історичне рівняння чи вираз (зв'язок з математикою); скласти чи розв’язати
тестові завдання за допомогою комп’ютерних програм або захист власного проекту
– презентації (зв'язок з інформатикою), створити ілюстрований міні-проект на паперових носіях (для учнів
5-6 класів ).
Міжпредметні завдання обов'язково мають бути
диференційованими . Такий підхід
необхідний для створення ситуації
«успіху», що вбереже учня від комплексу меншовартості і можливих негативних
емоцій на уроці історії
Немає коментарів:
Дописати коментар