четвер, 29 жовтня 2015 р.

Міжпредметні зв"язки в сучасній школі

1.Загальна характеристика  міжпредметних  зв’язків  у сучасній школі
         У сучасній системі наук чітко намітився процес взаємного проникнення і зв'язку між науками. Це цілком об'єктивний процес, який обумовлений єдністю навколишнього світу. Розвиваючись, кожна наука не лише поглиблює свої знання про природу,суспільство  але і розширює межі своїх досліджень. Внаслідок цього відбувається взаємне проникнення наук і виникнення межових, гібридних наук - біофізики, фізичної хімії, фізичної географії і т.п.
         Міжпредметні зв'язки - це дидактична категорія, яка відображається у взаємозв'язаному і взаємообумовленому вивченні навчальних предметів у школі.
·         узгоджене в часі вивчення різних навчальних дисциплін з метою їх взаємної підтримки;
·          обґрунтовану послідовність у формуванні понять;
·         єдність вимог до знань, умінь і навичок;
·         ліквідацію невиправданого дублювання в змісті навчальних предметів;
·         показ спільності методів, які застосовуються в різних дисциплінах (генералізація знань);
·         розкриття взаємозв'язку природних, суспільних  явищ;
·         підготовку учнів до оволодіння сучасними технологіями.
Класифікація міжпредметних зв'язків
         Є декілька підходів до класифікації міжпредметних зв'язків . Однією  із найвідоміших стала класифікація  К. Баханова. Вчений  виділяє:
1.  За  складом : змістові   -  за фактами, поняттями  ,законами , теоріями , методами
                                                   наук
                             операційні  - за  формуванням  навичок, умінь і розумових операцій
                             методичні - щодо використання педагогічних методів і прийомів
                             організаційні- за формами і способам організації навчально-вихов –
                                                      ного процессу
2. За напрямом  односторонні-     прямі;
                                двосторонні  -     
зворотні,
                              багатосторонні-    або відновлювальні
3. За способом взаємодії     хронологічні - спадкоємні , синхронні ,перспективні
 міжпредметних                 хронометричні      - локальні ,довготривалі
 елементів                                                                                      
         За іншою класифікацією у педагогічній науці виділяють :
Хронологічні  –попередні , перспективні , супроводжуючі;
Інформаційні  - фактичні , понятійні, теоретичні
Хронологічні зв'язки забезпечують узгоджене викладання предметів у часі відповідно до потреб кожного навчального предмета.
Інформаційні зв'язки проявляються у єдності трактування понять, фактів положень, які розглядаються при вивченні різних предметів.
Є безліч методичних прийомів , методів і засобів , необхідних для успішної реалізації досліджуваних  зв'язків. Але варто не забувати про основні, визначені шляхи  здійснення міжпредметних зв'язків.Наприклад:
      ●використання знань, одержаних при вивченні інших дисциплін;
виконання комплексних експериментальних робіт;
проведення комплексних екскурсій;
узагальнююче повторення.
     ●використання сучасних освітніх технологій: інтерактивне  навчання,комп’ютерно-орієнтовані , розвивального навчання , розвитку критичного мислення ,гуманістична спрямованість навчання ,метод проектів , продуктивне навчання,  розв’язок винахідницьких задач.

    Лавиноподібний потік інформації часто  перетворює дітей на гвинтиків у комп'ютеризованій системі світу. Потреба навчити дитину саморозвиватися, висловлювати свою думку і зумовлює необхідність запровадження цих сучасних освітніх  технологій для успішної реалізації знань із різних дисциплін.

Немає коментарів:

Дописати коментар