1.Загальна характеристика міжпредметних зв’язків
у сучасній школі
У
сучасній системі наук чітко намітився процес взаємного проникнення і зв'язку
між науками. Це цілком об'єктивний процес, який обумовлений єдністю
навколишнього світу. Розвиваючись, кожна наука не лише поглиблює свої знання
про природу,суспільство але і розширює
межі своїх досліджень. Внаслідок цього відбувається взаємне проникнення наук і
виникнення межових, гібридних наук - біофізики, фізичної хімії, фізичної
географії і т.п.
Міжпредметні зв'язки - це дидактична категорія, яка відображається у
взаємозв'язаному і взаємообумовленому вивченні навчальних предметів у школі.
·
узгоджене в часі
вивчення різних навчальних дисциплін з метою їх взаємної підтримки;
·
обґрунтовану послідовність у формуванні
понять;
·
єдність вимог до
знань, умінь і навичок;
·
ліквідацію невиправданого
дублювання в змісті навчальних предметів;
·
показ спільності
методів, які застосовуються в різних дисциплінах (генералізація знань);
·
розкриття
взаємозв'язку природних, суспільних явищ;
Класифікація міжпредметних
зв'язків
Є
декілька підходів до класифікації міжпредметних зв'язків . Однією із найвідоміших стала класифікація К. Баханова. Вчений виділяє:
1. За складом : змістові - за
фактами, поняттями ,законами , теоріями , методами
наук
операційні - за
формуванням навичок, умінь і
розумових операцій
організаційні- за формами і способам організації навчально-вихов –
ного процессу
2. За напрямом : односторонні- прямі;
двосторонні - зворотні,
двосторонні - зворотні,
багатосторонні- або
відновлювальні
3. За способом взаємодії
хронологічні - спадкоємні , синхронні ,перспективні
міжпредметних хронометричні - локальні ,довготривалі
елементів
елементів
За
іншою класифікацією у педагогічній науці виділяють :
Хронологічні –попередні ,
перспективні , супроводжуючі;
Інформаційні - фактичні , понятійні, теоретичні
Хронологічні зв'язки забезпечують узгоджене викладання предметів у часі
відповідно до потреб кожного навчального предмета.
Інформаційні зв'язки
проявляються у єдності трактування понять, фактів положень, які розглядаються
при вивченні різних предметів.
Є безліч методичних прийомів , методів і засобів ,
необхідних для успішної реалізації досліджуваних зв'язків. Але варто не забувати про основні,
визначені шляхи здійснення міжпредметних
зв'язків.Наприклад:
●використання знань, одержаних при вивченні інших
дисциплін;
●виконання
комплексних експериментальних робіт;
●проведення
комплексних екскурсій;
●узагальнююче
повторення.
●використання
сучасних освітніх технологій: інтерактивне
навчання,комп’ютерно-орієнтовані , розвивального навчання , розвитку
критичного мислення ,гуманістична спрямованість навчання ,метод проектів , продуктивне навчання, розв’язок
винахідницьких задач.
Лавиноподібний
потік інформації часто перетворює дітей
на гвинтиків у комп'ютеризованій системі світу. Потреба навчити дитину
саморозвиватися, висловлювати свою думку і зумовлює необхідність запровадження цих
сучасних освітніх технологій для
успішної реалізації знань із різних дисциплін.
Немає коментарів:
Дописати коментар